Jouw vraagbaak bij zakelijke telefonie: vast, mobiel & VoIP

In de wereld van zakelijke telecommunicatie gaan veel kreten rond. De hoogste tijd om je te helpen met snappen wat het is. En de verschillen op een rij te zetten. Zodat je makkelijker kiest. Want laten we eerlijk zijn, SIP, hosted, cloud – met die moeilijke woorden is het toch bijna niet te volgen?

 

Inhoud

  1. Wat is vaste telefonie?
    a. Hoe werkt vaste telefonie?
  2. Mobiele telefonie, wat is dat?
    a. Hoe werkt mobiele telefonie?
  3. Wanneer combineer je vast & mobiel op de zaak?
  4. Wat is digitale telefonie?
  5. Wat is VoIP telefonie?
    a. Hoe werkt VoIP telefonie?
    b. Waarom kiezen voor VoIP telefonie?
  6. Wat is IP telefonie?
    a. Hoe werkt internet telefonie?
  7. Wat is SIP telefonie?
  8. Wat is cloud telefonie?
    a. Waarom cloud telefonie?
  9. Wat is hosted telefonie?
    a. Waarom hosted telefonie?
  10. Handige snufjes
    a. Splits internet & spraak (veiliger!)
    b. Snel van nummer wisselen
    c. Bellen met iets anders dan je telefoon
    d. Klantenbestand aan je telefoon koppelen
  11. Hoe bereikbaar wil je zijn?
    a. Beter bereikbaar bij pieken
  12. Wat kost telefonie?
    a. Wat kost vaste telefonie? En mobiel?
    b. Wat kost VoIP telefonie?
  13. Telefoniehulp bij jou om de hoek

 

Wat is vaste telefonie?

Het verschil tussen vast en mobiel bellen wordt wat ondoorzichtig. Toch is het grootste onderscheid nog altijd: bellen via een kantoortelefoon doe je met een toestel aan een snoer óf een toestel dat je terugzet in een houder met snoer. En bij een mobiele telefoon bel je sowieso altíjd zonder snoer.

 

Hoe werkt vaste telefonie?

Het snoer waar je telefoon/houder aan zit, is de lijn die je spraak transporteert. Waarnaartoe? Uiteindelijk naar de andere kant van de lijn waar iemand je hoort. Omdat dit dus allemaal via een vaste lijn gebeurt, spreken we over vaste telefonie.

 

Bij veel telecombedrijven zit je er trouwens sowieso echt vast. Aan een contract. Bij Speakup heb je juist alle vrijheid. Je zegt elke maand zo op. Ook vergroot of verklein je het aantal telefoons en telefoonnummers makkelijk. Of je verandert de manier waarop je betaalt: per gebruik of per bundel.

 

Conferentiegesprekken houden? Voicemailberichten op je e-mail? Thuis bereikbaar zijn op het nummer van de zaak? Ook dat krijg je bij zakelijk vast bellen van Speakup. De naam ‘vast bellen’ doet dus eigenlijk geen recht aan de enorme flexibiliteit die het je bij ons brengt.

 

Mobiele telefonie, wat is dat nou precies?

Voor de meeste mensen is mobiele telefonie: vrijheid, bereikbaarheid en toegang tot de wereld. Want via je mobiele telefoon bel je net zo makkelijk als dat je iets opzoekt in Google. Of gamet. Of inlogt op het bedrijfsnetwerk. Of online tv kijkt. Thuis. In je hotel. Onderweg. Nou ja, of gewoon op kantoor, he.

 

Hoe werkt mobiele telefonie?

We zeiden al dat je stem bij vaste telefonie via een telefoonlijn bij de ander komt. Bij mobiele telefonie gaat je stem door de lucht naar een antenne. Die stuurt je signaal naar de volgende antenne. En de volgende. Totdat je stem aankomt bij de ander. Verderop lees je meer over deze techniek (VoIP).

 

Hoe vrij wil je het hebben?

Mobiele telefonie biedt je hierdoor veel meer mogelijkheden en flexibiliteit. Zeker bij Speakup. Zo kun je bij ons elke maand stoppen. En betaal je voor je gebruik óf een bundel mb’s. Tussendoor switchen? Stel het online in. Een mobiel zakelijk abonnement biedt je dus in álle opzichten vrijheid.

 

Wanneer combineer je vast & mobiel op de zaak?

Wil je echt alles uit de zakelijke telefoniemogelijkheden halen? Mix dan vast en mobiel bellen. Dan bel je vanaf elk apparaat (zoals je tablet!). Ben je onderweg net zo bereikbaar als op kantoor. En ziet degene die je belt naar wens altijd hetzelfde vertrouwde nummer (of je nu mobiel of vast belt).

 

Ook deel je belminuten met collega’s. Zo betaal je uiteindelijk minder. En wist je dat je de combi ook makkelijk aan je (digitale) telefooncentrale koppelt? Handig voor meer grip op je in- en uitgaande telefoontjes. En zelfs je boekhouder wordt er blij van, want die heeft alle kosten op 1 factuur.

 

Met de vast en mobiel integratie van Speakup maak je je wereld dus een stuk groter.

 

Wat is digitale telefonie?

In de tijd van de telefoons met draaischijf (wie kent ze nog?) had je de analoge telefoonlijn: je kon er alleen mee bellen, niet internetten. Me de komst van internet kregen we digitale telefonie. En dát maakte de weg vrij voor bellen via VoIP, wat dus gelijk staat aan digitaal bellen.

 

Wat is VoIP telefonie?

Ben je goed in Engels? En denk je bij VoIP misschien aan voice? Knap bedacht, maar het klopt niet. VoIP is namelijk de afkorting van Voice over IP (Internet Protocol). Ah, dus toch die voice (stem), maar dan verstopt achter de letter V. O ja, en IP ken je van het IP-adres waarmee je op internet zit.

 

Hoe werkt VoIP telefonie?

VoIP telefonie betekent dus dat je belt via het internet. Draadloos. Met alle gemakken die internet met zich meebrengt voor alle soorten (media)communicatie. Zoals beeldbellen. Of foto’s versturen en bekijken. Je oude telefoonlijn? Die mag bij het grof vuil… Zo handig werkt VoIP.

 

Waarom kiezen voor VoIP telefonie?

  • Veel goedkoper dan oude telefoonlijn
  • Veel goedkoper per minuut dan traditioneel bellen
  • Kwaliteit vaak beter dan oude telefoonverbinding
  • Veel betrouwbaarder verbinding via internet
  • Draadloos (scheelt je op de zaak kilometers snoer)

 

Voor wie is VoIP telecommunicatie geschikt?

Tja, met alle genoemde voordelen, is het je vast al duidelijk: iedereen wordt blij van VoIP. Van eenpitter tot multinational. Denk je dat je bij bellen via internet een computer nodig hebt? Gelukkig niet. De techniek is zo ver, dat je ook voor je vaste telefoontoestel en je mobieltje belt via VoIP.

 

Dankzij VoIP bepaal jij hoe en wanneer je bereikbaar bent. Ontdek hier meer over bellen via VoIP.

 

Wat is IP telefonie?

Naast de term VoIP telefonie klinkt ook vaak de term IP telefonie. Wat dit is? Je raadt het misschien al: het is een verkorte versie van de kreet VoIP telefonie. Dus bellen via het internet.

 

Hoe werkt internet telefonie?

IP telefonie wordt ook wel internet telefonie genoemd. Hierboven ontdekte je al waarom dat zo is. En dat het voluit VoIP telefonie heet. Hoe deze internet telefonie dus werkt? Draadloos, via je internetverbinding. Lees eventueel nog even Hoe werkt VoIP telefonie.

 

Wat is SIP telefonie?

Het woord klinkt moeilijker dan het in de praktijk gelukkig is. SIP staat voor Session Initiation Protocol, maar dat mag je eigenlijk meteen weer vergeten. Wat je wel wilt onthouden? Een SIP trunk vervangt je oude ISDN lijn en vaste (analoge) lijn.

 

Hoe werkt SIP telefonie?

Al je telefoongesprekken vanuit SIP telefonie lopen via VoIP. Het verschil? Dat is er niet. Je moet het zo zien: appels horen bij de categorie fruit. Zo hoort SIP bij de categorie VoIP. SIP is zelfs de meest gebruikte manier van VoIP-bellen.

 

Voordelen SIP Trunk telefonie

Een paar belangrijke redenen om te kiezen voor SIP -telefonie:

  • Altijd storingsvrij bellen & bereikbaar zijn
  • Gratis intern eindeloos veel telefoonlijnen
  • Je houdt je eigen telefoonnummer

 

Wat je ook wilt weten

Werk je met een telefooncentrale? SIP telefonie past op bijna elke centrale, zoals je ziet bij Speakup Trunk. En als je met andere Speakuppers binnen of buiten je organisatie belt, heb je zelfs een eindeloos aantal lijnen.

 

Wat is cloud telefonie?

Iedereen werkt tegenwoordig ook in de ‘cloud’. Zelfs bellen doe je via de cloud. Maar wat is dat dan? Simpel. Het is bellen zonder telefoonlijn. Hoe het dan werkt? Draadloos, via een internetverbinding. Wat is cloud telefonie anders dan VoIP telefonie? Deze vind je vast leuk: het is hetzelfde 🙂

 

Waarom cloud telefonie?

Kies je voor cloud telefonie, dan krijg je VoIP. Met alle voordelen die daarbij horen. Van goedkoper bellen en betere kwaliteit tot stabielere verbinding. Check nog even waarom kiezen voor VoIP telefonie.

 

Wat is hosted telefonie?

Vond je SIP telefonie ingewikkeld klinken? Dan klinkt hosted telefonie vast net zo. Toch krijg je er beeld bij, als we het woord hostess noemen. Ja, die vrouwen in het vliegtuig die je zo vriendelijk helpen. Zo vriendelijk ervaar je ook hosted telefonie en hosted telefooncentrales (Speakup Compass).

 

Waarom hosted telefonie?

Hosted telefonie werkt via een slim netwerk in de cloud (logisch, wolken en hostesses …). Via deze vriendelijke telefooncentrale bepaal jij wat er met je belletjes gebeurt. In de wachtrij? Naar een keuzemenu? Doorleiden naar je mobiele toestel? Je ziet de hostess al naar links en rechts gebaren …

 

Je begrijpt het al: hosted telefonie is makkelijk. Om het je nog makkelijker te maken: hosted telefonie is hetzelfde als VoIP. En als digitale telefonie. Hadden we ook meteen kunnen zeggen, maar dankzij het bruggetje met wolke en hostesses onthoud je waarschijnlijk makkelijker 😉

 

Handige snufjes

VoIP maakt het je als ondernemer supermakkelijk. Want met VoIP krijg je toegang tot allerlei andere handige snufjes. Techniek die je tijd bespaart. Fouten helpt voorkomen. Nou, eigenlijk techniek waar je blij van wordt. We nemen een paar van die snufjes hier met je door.

 

Snel van telefoonnummer wisselen?

Misschien heb je verschillende bedrijven. Of wil je niet op al je nummers op dezelfde manier bereikbaar zijn. Wat je motivatie ook is, via de Speakup App verander je met één klik van telefoonnummer. Gewoon, gratis.

 

Wat wil je dat de persoon aan de andere kant van de lijn ziet? Mobiel nummer? 0800-nummer? Of een anoniem telefoontje? Jij beslist. O ja, de app gebruik je zowel op je iPhone als je Android-systeem. Kijk maar eens hoe de app werkt.

 

Bellen met iets ander dan je telefoon?

Als je werkt met VoIP vind je het volgende vast ook handig. Via je vaste telefoon kun je natuurlijk niet beeldbellen. Chatten. Of bestanden delen. Met elk ander beeldscherm wel, dankzij het programma Softphone. Hiermee zet je in ‘n handomdraai je tablet, pc of mobiele in voor bedrijfscommunicatie 2.0.

 

Voordelen van Softphone (bellen vanaf elk scherm)

  • altijd en overal mogelijk; van tram en thuis tot gewoon op kantoor
  • slimmer werken door bijvoorbeeld koppeling met Outlook en contactenlijst
  • bereikbaar zoals jij dat wilt via je eigen telefooncentrale of centrale Speakup Compass
  • werkt met elk besturingsysteem
  • groepsgesprekken houden
  • belgeschiedenis van elk contact zien

 

Klantenbestand aan je telefoon koppelen?

Lijkt werken met Softphone je handig? En wil je meer gebruikmaken van VoIP? Ontdek dan ook je kansen met CTI (Computer Telefonie Integratie). Wat het doet? Jouw telefooncentrale in de cloud linken aan je klantendatabase. Belt je klant? Dankzij nummerherkenning zie je meteen alle gegevens.

 

CTI werkt via je eigen relatiebeheersysteem (ERP of CRM). Het houdt ook meteen alle gesprekken bij in de klantdossiers. En notities voeg je zelf makkelijk toe. Ga je dus voor supersnel je klanten helpen (betere klanttevredenheid)? En efficiënt werken? Dan maak je een sprong vooruit met CTI.

 

Splits internet & spraak

Bellen via internet brengt ook hackers in actie; voor je het weet, luisteren ze je af. Of je bent zo druk met internetten dat dit storing brengt in je belgesprek. Deze troubles tackel je simpel door je bedrijfsnetwerk te koppelen met het netwerk van Speakup via Access.

 

Klinkt onlogisch, meer netwerken met elkaar verbinden? Nou, dankzij die koppeling lukt het juist je telefoontjes en internetgebruik te splitsen. En je bedrijfsnetwerk ook echt besloten te houden. Resultaat? Betere kwaliteit belgesprek. Betere bescherming tegen de boze buitenwereld.

 

Zit je ook meteen goed met de privacywet AVG. Enneh… die koppeling geeft je daarnaast toegang tot andere Speakup snufjes.

 

Hoe bereikbaar wil je zijn?

Soms wil je niet gestoord worden. Omdat je in vergadering zit. In het vliegtuig. Of thuis quality time hebt. Kies voor al deze en andere momenten hoe bereikbaar je bent. Doorschakeling naar ander nummer? Voicemail activeren? Of een andere oplossing? Bij Speakup kies jij. Zonder kosten.

 

Beter bereikbaar zijn bij pieken

Krijg je klachten over de bereikbaarheid van je organisatie? Of wil je ongestoord werken, zonder veel belletjes te missen? Via de Rapportage Tool ontdek je wanneer je de meeste belletjes krijgt. Plan je ‘nu even niet’-momenten buiten die tijden. En schakel alleen extra mensen in bij de pieken.

 

Vind dus balans in bereikbaar zijn én inzet van je mensen (en jezelf) dankzij Rapportage Tool.

 

Wat kost telefonie?

Bij elk telecombedrijf betaal je een ander tarief. En voor een ander soort aanbod. Met andere service. Of het nu gaat om kosten voor vaste, mobiele of VoIP telefonie, da’s dus appels en peren vergelijken … Waar let je dan op in het woud aan telefoonkosten? We geven je hieronder advies.

 

Wat kost vaste telefonie? En mobiel?

Bij de ene telecomaanbieder betaal je een bundel aan belminuten. Bij de ander een abonnement plus een aantal centen per minuut. Of seconden. En soms ook een starttarief per gesprek. Wil je eerlijk vergelijken? Reken dan alle kosten om naar een bedrag per minuut. Zowel bij vast als mobiel.

 

Bij Speakup kies je wat bij je past: betalen per bundel of verbruik. Vergelijk hier de tarieven.

 

Check ook de éxtra kosten

Voor een goede vergelijking kijk je ook naar de kosten als je belt naar anderen via dezelfde provider. Zit je hele bedrijf bij Speakup? Dan zijn telefoontjes met collega’s altijd gratis. Tel verder mee of je vast zit aan een contract; bij Speakup zeg je per maand op. Ook dát scheelt je uiteindelijk geld.

 

Wat kost VoIP telefonie?

Ga je met je tijd mee? Dan bel je via VoIP, of het nou voor je mobiele of vaste telefoon is. De kosten van VoIP telefonie eerlijk vergelijken? Dat doe je zoals we hierboven beschreven bij vaste telefonie.

 

Telefoniehulp bij jou om de hoek

Wil jij voor je bedrijf een betere, toekomstgerichte keus maken wat betreft telefonie en bereikbaarheid? Ga dan eens langs bij een partner van Speakup bij jou om de hoek. Stel hier je eventuele vragen of regel je telefonie meteen goed. Ontdek wie er bij jou in de buurt zit.

 

Of bel ons als ervaren telecombedrijf. Dan krijg je direct antwoord.