Thuiswerken: hoe maak ik het mezelf makkelijk?

thuiswerken tips focus

Thuiswerken wordt tegenwoordig door heel veel mensen gedaan. Maar je kunt verder gaan dan alleen een laptop aanzetten. In deze blog geven we je graag wat tips om thuis goed aan de slag te kunnen gaan. En ook geven we onze onmisbare tools voor het thuiswerken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe pak je het thuiswerken aan?

  • Houd hetzelfde ochtendritueel aan als op je werk. Als jij ’s ochtends op je werk eerst een kop koffie pakt en daarna je mail bijwerkt, doe dit dan thuis ook. Op die manier kom je sneller in je ‘normale’ ritme.
  • Maak voordat je aan de slag gaat, een to-do lijst met je taken voor die dag. Maak eerst een taak af voordat je aan een andere taak begint.
  • Neem ook voldoende pauze. Blijf niet constant naar je beeldscherm staren. Ga om het halfuur even wat anders doen, zoals een kop theezetten, lopen tijdens het bellen of een klein klusje tussendoor.
  • Zorg voor een goede werkplek. Dat betekent: een goed scherm, een goede zithouding en een fijne (bureau)stoel. Als je lekkerder zit, kan je ook beter werken!
  • Zorg ook voor je mentale gezondheid. Deze is net zo belangrijk als jouw fysieke gezondheid.

 

 

Tools die handig zijn voor het thuiswerken

Natuurlijk heb je een thuiswerkplek al snel ingericht. Maar het is fijn als je ook thuis net zo efficiënt kunt werken als op kantoor. Daarvoor zijn een aantal tools onmisbaar. Wij zetten onze favoriete applicaties even op een rijtje:

 

  • Zakelijk bellen via onze mobiele telefoon. Hier hechten wij veel waarde aan. Het is fijn als je thuis op dezelfde manier bereikbaar kunt zijn als op kantoor. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld je zakelijke en mobiele telefonie integreren. Een andere oplossing is om je mobiele telefoon, computer of tablet om te toveren tot een apparaat met de functies van vaste telefonie.
  • Een virtuele telefooncentrale kan goed van pas komen. Via de browser kan je hierin alles makkelijk bereiken en instellen. Ook kan je een doorschakeling toevoegen naar jouw mobiel. Zo ontvang je toch al je gesprekken op het door jou gekozen nummer. Het mooie is dat je dit ook onderdeel kan maken van het belplan van jouw organisatie.
  • Een app waarmee je jouw eigen bereik- en beschikbaarheid kan instellen. Dit is wel zo handig als je thuiszit!
  • Een bedienpost waarmee je als thuiswerker de beschikbaarheid van je collega’s kan checken.
  • Een goed intranet waarmee je contact kan houden met je collega’s. Dit is zowel handig als gezellig!

 

Wat zijn jouw tips en trucs voor het productieve thuiswerken?