beoordeeld met een 8.2

Telecom: Het is de kunst door de bomen het bos te zien!

Laten we wel zijn, de tijd van pure telecom is nagenoeg voorbij. Om te communiceren bellen we niet meer, een appje sturen is normaal om iemand te bereiken of om even wat af te stemmen. Zelfs ‘beeldbellen’ is normaal voor jongere gebruikers. Daarom is alleen telefoneren als dienst niet meer toereikend in de telecom sector. Als aanbieder is het belangrijk om meerwaarde voor je klanten te leveren. Daarbij nieuwe technologieën omarmen is een uitdaging. Ben je dan nog wel een ‘telecom’ partij? Volgens mij snappen veel mensen niet dat dat dan nog steeds zo is!

Blog: Ian Kennedy, product manager Speakup

Nieuwe technieken

Het is alweer een klein half jaar geleden dat ik aanwezig was bij het Mobile World Congress in Barcelona. Een inspirerende beurs met negen grote hallen vol (mobiele) communicatie. Uiteraard willen veel partijen uitpakken tijdens het MWC. Laten zien wat de (nabije) toekomst gaat bieden en welke mogelijkheden er liggen voor telecompartijen. Deze ontwikkelingen heb ik de afgelopen tijd nauwlettend gevolgd. Over veel disruptieve technieken wordt gesproken. Maar wat behelst het nu eigenlijk? En wat kunnen we er mee? En bieden ze ook een meerwaarde voor telecom klanten?

Virtual Reality

AR/VR, een snel opkomende techniek die nu nog ingezet wordt om potentiele gebruikers van nieuwe producten visueel meer beleving te geven. Een testrit in een nieuwe auto vanaf je bank is gezien een druk bestaan wel leuk! Alleen wat zegt het over de rijeigenschappen? Gaan we straks met een bril op communiceren, terwijl we ‘denken’ dat we op het strand liggen in plaats van onderuit gezakt op onze bureaustoel? Of wordt het makkelijker om een product in een herkenbare omgeving te presenteren?

BlockChain

Een veel besproken techniek waar feitelijk de toepassingen oneindig zijn. Hoe fijn zou het zijn als je digitaal, zonder tussenkomst van een derde partij, gemaakte afspraken kan vastleggen die op hoofdlijnen inzichtelijk zijn. Een grotere transparante en veilige keten van afspraken. Dat is toch wel lekker duidelijk? Ook hier worden stappen gezet om deze techniek toe te passen in telecom. Je kan hierbij denken aan contracten, documenten of algemene voorwaarden. En wat te denken van betalen via cryptocurrency, of uitbetaald krijgen in deze valuta voor gebruik van communicatie diensten?

Van ISDN naar de Cloud

ISDN is een oude techniek die traditioneel vanuit de KPN gedragen wordt. Per 1 september 2019 wordt deze techniek uitgefaseerd. Dit zal een boost geven aan de verdere groei van de Cloud gedreven markt. Nog meer mensen zullen overstappen naar de ontwikkelingen die het internetprotocol met zich mee brengt. De aloude technologie waar veel mee begonnen is wordt nu toch echt uitgefaseerd. Een ontwikkeling die al midden jaren negentig voorspeld werd door Tanenbaum.

5G

Ook komt 5G er aan! Hoewel het nog wel 5 jaar kan duren voordat het netwerk breder toegankelijk is. Zien we dat het continue (mobiel) verbonden zijn, met bijbehorende afhankelijkheid van de verbinding, bedrijven kritisch maakt. De Mobile First strategie horen we ook steeds vaker. Door de techniek van 5G (o.a. een hogere bandbreedte) zal de adoptie van AR, VR en Internet of Things (IoT) veel groter zijn .

Nieuwe Cloud applicaties

Er is een grote toename van applicaties die in de Cloud draaien en/of aanroepbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan CRM-, projectmanagement- of boekhoudprogramma’s. Voor elke bedrijfsbehoefte is inmiddels wel een oplossing waarbij een medewerker een online login heeft. Hoe ga je hier als werkgever en ondernemer in de toekomst mee overweg? Er zijn nog veel vraagstukken waar ik in mijn volgende blog op terug ga komen.

Ontwikkelingen rond veiligheid en privacy

Met de ontwikkelingen van AVG en de Sleepwet is privacy weer een ‘hot-topic’ geworden. Daarnaast is de beveiliging van de Cloud nog steeds belangrijk. We zien dan ook dat deze twee onderwerpen steeds vaker besproken worden met klanten. Hoe kan je als werkgever ervoor zorgen dat je bedrijfsgegevens niet overal toegankelijk worden en de inhoud publiekelijk terug te lezen is? Bescherming via sms-notificatie en tweeweg authenticatie (2FA) zijn dan ook de meest gangbare om voor een online login een extra beveiliging te hebben.

Een doorkijkje naar de (nabije) toekomst

Wat kunnen we verwachten van bovenstaande ontwikkelingen? Graag geef ik een doorkijkje naar de mogelijkheden in de (nabije) toekomst waar alles in de Cloud staat en de mobiele telefoon nog meer de laptop zal gaan vervangen. Dan heb je immers geen zware applicaties meer te draaien op ‘grote’ hardware! Als je het mij vraagt, dan is hardware minder belangrijk aan het worden. Want als je een internetconnectie hebt kun je overal bij je bedrijfsapplicaties.

En met de applicaties op je telefoon zorg je, door gezichtsherkenning en 2FA voor de security en automatiseer je je bedrijfsprocessen. Je geeft als persoon toestemming aan je telefoon om verbinding te maken en automatisch in te loggen in je bedrijfsapplicaties. Dan is het makkelijk om je Evernote notities te combineren met je locatie en tijdstip vanuit je agenda en deze automatisch te delen met je collega’s en gelijk op de bedrijfsserver op te slaan als back-up en documentatie. Dat kan nu allemaal al!

Om nog maar niet te spreken over IoT, daar gaat het om ‘dingen’ die gekoppeld zijn aan het internet, maar wat als je die dingen in combinatie laat werken met mensen? Krijgen we dan Internet of Human(s)? Oh wacht.. ik laat mijn twitter contacten wel stemmen over welke kleur lampen ik thuis aan laat zetten door mijn ‘Hub’. Daarmee zie je dat de ontwikkelingen in de wereld enorm technisch gedreven zijn, het zijn immers 1-tjes en 0-tjes. Die vaak via API’s (soort van digitale lijm) met elkaar samenwerken. Deze samenwerkende ontwikkelingen ‘verkopen’ we als: ‘Maar ze maken het ons makkelijker of hierdoor kan een klant sneller feedback krijgen’. Ja, dat is wellicht ook allemaal wel waar. Maar is sneller, beter?

Ondernemers moeten verder kijken

Zoals ik al benoemde, de ontwikkelingen omtrent privacy en security zijn in mijn ogen erg belangrijk om in de gaten te houden. Het zomaar af doen met ‘ach ze weten toch alles al van me’ is in mijn optiek iets te kort door de bocht. Wil je dat als werkgever en ondernemer zomaar? Dus nadenken over de fundamenten van het internetprotocol. Welke heb je nodig voor je bedrijfsomgeving en welke communicatiemiddelen horen daarbij? En niet onbelangrijk, wie mag met welke inloggegevens waar inloggen? Of toch maar met je persoonlijke Facebook, LinkedIn, Google of Instagrampagina inloggen in de bedrijfsomgeving? Dan moet je wel een beetje oppassen wat je in het weekend post!

Kortom, er komen veel nieuwe technieken beschikbaar die toe te passen zijn in Telecom. Om door de bomen van de techniek, het bos van oplossingen voor eindgebruikers nog te zien is het belangrijk ontwikkelingen te volgen, een flexibel en degelijk plan van aanpak te maken met focus op de consequenties voor de eindgebruiker, in de breedste zin. Dat vraagt een kennisintensieve, veilige en transparante keten van wederzijdse communicatie. Daarmee concludeer ik dat telecommunicatie nog springlevend is, als we maar blijven nadenken over de (toekomstige) manier van communiceren!

Kom rustig een kop koffie met me drinken als je meer over deze ontwikkelingen wilt weten en hoe wij hier bij Speakup mee bezig zijn!

Lees ook mijn andere blogs:

Blog | Hou zelf het stuur in handen!

Blog | Technologische dilemma’s aanpakken

klaar om te verbinden?

Onze pioniers denken geheel vrijblijvend mee over jouw geschikte telefonie oplossing.

Vraag vandaag een offerte aan

Contactpersoon(Vereist)
Bedrijfsadres(Vereist)
Aantal gebruikers in je onderneming(Vereist)

contact opnemen

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Vul hier onderstaande formulier in zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.

Hoe wil je dat wij contact met je opnemen?

terugbelverzoek

Heb je een vraag of interesse in onze dienstverlening? Wij helpen je graag op weg. Laat een terugbelverzoek achter zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.