Telecommunicatie: bereikbaar zijn zoals jij wilt

De telecommunicatiemarkt is sinds 1997 geliberaliseerd. In eerste instantie betekende dit dat er aanbieders naast de PTT (nu KPN) hun diensten aan de markt konden aanbieden. In eerste instantie gebeurde dit veelal ook weer via het netwerk van KPN – en daarmee bleef het feitelijk grotendeels dezelfde dienst – je kreeg alleen een andere (veelal lagere) factuur.

Anno 2016 ziet het landschap er echter heel anders uit. Door de opkomst van cloud-telefonie en vast-mobiele integratie is telecom niet meer overal hetzelfde. Toch wordt telecommunicatie nog steeds gezien als een nutsvoorziening: iets wat we nodig hebben en moet werken, maar tegelijk iets waar we niet al teveel over na willen denken.

Toch verloopt tegenwoordig veel van onze telecommunicatie al via de cloud in de vorm van WhatsApp groepen, Facebook of bijvoorbeeld Spotify. Wel levert met name voor jou als ondernemer deze opkomst ook nieuwe uitdagingen, want ben je toe aan een nieuwe telecom-oplossing, hoe selecteer je die dan? Techniek ligt buiten de comfortzone van de meeste ondernemers, met koudwatervrees tot gevolg. Toch maar weer kiezen voor het oude vertrouwde KPN?

De opkomst van eenvoudige diensten om via de cloud samen te werken, zoals bijvoorbeeld  Dropbox, Trello en Slack neemt in kleine stappen de koudwatervrees bij ondernemers weg. Samenwerken gaat tenslotte om faciliteren en communiceren, zodat we beschikbaar zijn voor elkaar en de informatie beschikbaar hebben die nodig is.

Speakup gaat uit van de gedachte dat telecommunicatiediensten aan moeten sluiten op de dagelijkse praktijk van jou als ondernemer.  Die diensten moeten bovendien simpel en laagdrempelig zijn. Daarbij willen we ook de problemen van de ondernemer begrijpen.

“In welke processen in de onderneming kunnen we door (informatie over) communicatie, intern of met klanten en leveranciers, slagen maken?” is een belangrijke vraag die wij ons in zo’n geval stellen. Wellicht vindt jouw uitdaging zich in het “nieuwe werken”, en zoek je een oplossing waarmee jij en je medewerkers altijd op 1 nummer op verschillende locaties en meerdere telefoons bereikbaar zijn. Wellicht heb je meerdere bedrijven en dus ook meerdere telefoonnummers, die je uit wilt laten komen op slechts 1 toestel.

Het is belangrijk om telecommunicatie niet meer als nutsvoorziening te zien en er wél over na te gaan denken, je kennis rondom dit onderwerp uit te breiden en te omarmen en de telecommunicatie voor je te laten werken. Telecommunicatie anno 2016 is niet meer standaard een telefoon op je bureau en een mobiel in je binnenzak, drie telefoonnummers en een fax op je visitekaartje, maar juist bereikbaar zijn waar je wilt, voor wie je wilt, wanneer en met welk apparaat je wilt.

Meer over Telecommunicatie en IT voor je laten werken in Ondernemen doen we Zo, wekelijks om 13:00 uur op RTL7. De bijdrage van Florian op televisie gemist? Aflevering 1 kun je hier terugkijken.