In controle met Porting on Demand

panelboard
Porteren klantvriendelijker en efficiënter laten verlopen, dat is ons doel! Sinds Speakup is overgegaan naar het porteren op verzoek (Porting on Demand) zijn er veel klantvragen. Waarom moet ik een maand wachten op mijn portering en kan ik niet meer binnen een week overstappen? Porteren op verzoek is een mooi streven. Met als uiteindelijk doel dat jij meer controle hebt over je eigen overstap naar een andere telecommunicatie aanbieder. In de praktijk werkt dit nog onvoldoende en zien we dat mensen er echt last van hebben. Daarom delen we in deze blog onze ervaringen en geven we aan hoe wij bij Speakup omgaan met Porting on Demand.

 

 

Blog: Kim den Ouden en Helena Boering, Servicedesk Speakup

 

 

Wat is er aan de hand?

Het COIN, een samenwerking van Nederlandse aanbieders van elektronische communicatiediensten en -netwerken, werkt aan verbeteringen in het porteerproces voor Porting on Demand. Hun doel is hetporteringsproces klantvriendelijker en efficiënter te laten verlopen voor consumenten en zakelijke klanten. Het grote voordeel van porteren op verzoek is dat jij meer controle hebt over je eigen aanvraag. De belangrijkste wijzigingen in dit aangepaste proces zijn:
• de vereenvoudiging van de uitvraag,
• het near real-time porteren,
• geen wensdatum meer door ontvangende partij maar gebruik van een First Possible Date (FPD) door latende partij,
• een porteerwindow van 90 kalenderdagen na FPD.

Welke vragen worden aan ons gesteld?

Waarom moet ik een maand wachten op mijn portering en kan ik niet meer binnen een week overstappen? De latende partij bepaald de duur van de porteringstermijn en de doorlooptijden. Soms kan een portering snel en al met een dag geregeld zijn. In het slechtste geval moet je rekening houden met minimaal een maand opzegtermijn. Eerder was het soms mogelijk om als een porteerverzoek akkoord was gegeven voor de opgegeven datum de portering toch af te ronden. Bij een aantal aanbieders zou dit nu tot grote problemen leiden waardoor dit niet meer mogelijk is.

Hoe lang moet ik wachten?

Bij een portering op verzoek moet je soms tot twee weken wachten voordat er een antwoord komt. Daarna ligt het vooral aan de latende partij hoe lang het duurt voordat de portering is gerealiseerd. Telecomaanbieders hanteren hierbij verschillende doorlooptijden. Soms kan het snel en al met een dag geregeld zijn en in het slechtste geval moet je rekening houden met minimaal een maand opzegtermijn.

Een voorbeeld

“Vroeger” vroeg je een portering aan voor een bepaalde datum. Dat is nu omgedraaid. Nu vraag je “per welke datum” mag ik porteren? Stel dat jouw abonnement per 6 oktober contractvrij is en je vroeg op 20 augustus een portering aan voor 1 oktober. Dan blokkeerde de latende partij de portering met de melding “kan per 6 oktober over”. Je moest dan opnieuw een aanvraag indienen voor 6 oktober. In het nieuwe proces kan je op 20 augustus je aanvraag indienen en komt het antwoord “je mag per 6 oktober overstappen”. Dit scheelt de helft van het werk, zowel voor jou, als voor Speakup, als voor de latende partij.

Maar hoe gaat het nu in de praktijk?

Helaas is het zo dat een aantal partijen deze aanpassing hebben gebruikt om de doorlooptijden op te voeren. Waar jij eerder contractvrij binnen 1 week een portering kon aanvragen en overstappen, zie je nu doorlooptijden van minimaal 1 maand. Dit betekent voor jou:
• De latende partij geeft aan wanneer de eerst mogelijke datum is om over te stappen.
• Bij Speakup werken wij nog wel met een wensdatum die je zelf kan aangeven.
o Is de wensdatum eerder dan de eerst mogelijke porteerdatum, die door de latende partij wordt afgegeven. Dan zal de wensdatum vervallen en zal de eerst volgende datum worden gecommuniceerd. Op deze datum zal de portering ook plaats vinden.
o Is de wensdatum later dan de eerst mogelijke porteerdatum, die door de latende partij wordt afgegeven. Dan is het mogelijk om vanaf de eerst mogelijke datum de portering aan te vragen. Als er niets wordt gedaan dan gaat hij alsnog automatisch op de wensdatum.

Wat kan jij, als partner voor je klant doen?

Door rekening te houden met de doorlooptijden van porteringen en het nummerbehoud tijdig aanvragen, kun je het proces stroomlijnen. Jouw klanten worden op deze manier niet onnodig geconfronteerd met extra wachttijd. Natuurlijk moeten alle partijen even wennen aan dit nieuwe proces en gaan we ervan uit dat de aanpassing van de doorlooptijden van tijdelijke aard is. Speakup neemt een actieve rol en zal er alles aan doen om betrokken partijen hier van te doordringen.