Blog | Bereikbaar tijdens vakanties? Kies voor vrijheid!

Vakantie vrijheid telefonie mail

Nu we altijd en overal bereikbaar kunnen zijn, dringt de vraag zich op of we wel continu bereikbaar willen zijn. Met name tijdens vakanties is de kwestie actueel, zoals ook dit jaar blijkt uit berichten in de landelijke media en uit vragen die onder meer vakbond FNV over dit onderwerp krijgt.

Eerst wat cijfers. Uit een onderzoek dat Multiscope dit jaar uitvoerde blijkt dat een derde van ruim duizend ondervraagde werknemers in diverse sectoren gewoon doorwerkt tijdens de vakantie. Het lezen en beantwoorden van werkmail op telefoon of laptop wordt door de meesten gedaan, het bellen met collega’s over issues die spelen op het werk staat op de tweede plaats.

Bij Speakup vinden we dat ‘vrijheid’ een kernwoord is in deze tijd. En dat bieden we, zowel bij vaste als mobiele telefonie en bij de integratie met andere communicatiemiddelen. Telecomoplossingen die ervoor zorgen dat jij bereikbaar kunt zijn zoals jij wilt. En dus ook soms niet bereikbaar zult zijn.

 

 

 

Stress

Uit een eerder onderzoek in opdracht van provider Tele2 bleek vorig jaar dat de helft van werkend Nederland op vrije dagen (ook buiten de vakantie) regelmatig werkmail leest. Zelfs als de afwezigheidsassistent is ingeschakeld. Het gevolg is dat 45 procent van alle werknemers stress ervaart. Millennials hebben hier meer last van dan hun oudere collega’s.

Andere feiten: twee van de tien ondervraagden zegt de afwezigheidsassistent nooit te gebruiken en 23 procent weet niet hoe ze de functie moeten inschakelen. Een kwart zegt bovendien niet te weten of er op het werk regels zijn over het gebruik ervan; volgens ruim een derde zijn die regels er niet.

Het is kortom blijkbaar niet overal zo helder geregeld als bij de Duitse autofabrikant Daimler. 284.015 medewerkers doen mee aan het ‘Mail on Holiday’-programma; daarbij wordt automatisch de mail die de inbox van vakantievierende werknemers bereikt gewist – na te zijn doorgestuurd naar een plaatsvervanger van de betreffende medewerker.

De oplossing van Daimler is wellicht wat rigoureus. De oplossing zou wat mij betreft het uitgangspunt moeten zijn dat bereikbaarheid iets heel persoonlijks is. Niet voor niets is het motto van Speakup: bereikbaarheid waar en wanneer de gebruiker wil. Het advies is dan ook: probeer zelf ‘in control’ te blijven, zeker na werktijd en tijdens de vakantie. Het maken van afspraken met de ‘de zaak’ over de bereikbaarheid is daarom een goed idee. Technologische oplossingen maken het uitvoeren van die afspraken mogelijk.

 

Telefoon in de kluis

Bij echte problemen zal het zeker gewenst zijn de telefoon op te nemen, maar dat betekent niet dat elk telefoontje beantwoord moet worden. Leg de telefoon bijvoorbeeld in de hotelkluis en kijk er hoogstens twee keer per dag op. Of markeer in het telecomsysteem een paar medewerkers als favoriet zodat je telefoontjes van hen kunt beantwoorden, terwijl al het andere verkeer naar de voicemail geleid wordt. Door voor vertrek afspraken te maken over de bereikbaarheid (tijdstippen, frequentie en de wijze waarop), kan de vakantieperiode zijn waar hij voor bedoeld is: tot rust komen. Van vrijheid genieten. Onze specialisten maken het mogelijk.

 

Prettige vakantie!