Veelgestelde vragen

We kunnen ons goed voortellen dat, terwijl je met je Speakup diensten aan de slag gaat of bent, er vragen ontstaan waar je niet helemaal zelf uitkomt. Om je op weg te helpen vind je hier de veelgestelde vragen – de Speakup FAQ – waarin we al veel vragen voor je beantwoorden.

Antwoorden op vragen over toestellen

Bij Speakup kun je kiezen uit twee soorten toestellen. Gecertificeerde toestellen en ondersteunde toestellen. De ondersteunde toestellen werken ook prima met onze telecommunicatieoplossing,, maar vereisen iets meer stappen tijdens het installatieproces.

De volgende toestellen worden ondersteund:

– Polycom VVX300

– Polycom VVX400

Wil je gebruik maken van een toestel dat hierboven niet vermeld wordt? Neem dan gerust even contact op met onze afdeling support via telefoonnummer 088-7732580 of verstuur je email naar support@speakup.nl.

We zullen in alle gevallen kijken of het toch mogelijk is om het toestel van jouw keuze te configureren met onze telecommunicatieoplossing. We zetten graag een stapje extra voor je!

Bij Speakup kun je kiezen uit twee soorten toestellen. Gecertificeerde toestellen en ondersteunde toestellen.

De gecertificeerde toestellen zijn speciaal geselecteerd voor een optimale werking met onze telecommunicatieoplossing. Het installeren gaat daardoor heel eenvoudig.

De volgende toestellen zijn gecertificeerd:

- SNOM 710

- SNOM D715

- SNOM 720

- SNOM D725

- Yealink T40P

- Yealink T42G

- Yealink T46G

Heb je problemen met je toestel of heb je het idee dat deze defect is? Neem dan contact op zodat wij je kunnen helpen om een oplossing te vinden. Mocht het toestel daadwerkelijk defect zijn dan kun je het naar ons retour sturen.

Indien je vermoeden correct is en er daadwerkelijk iets mankeert aan het toestel, dan kun je het toestel
samen met het telefonisch door ons benoemde RMA-nummer
retour sturen naar:

Speakup
Institutenweg 6
7521 PK Enschede

Antwoorden op vragen over onderhoud & incidenten

Al onze partners ontvangen automatisch bericht, zodra Speakup onderhoudswerkzaamheden gepland heeft aan het netwerk. Ontvang je normaal gesproken deze berichten, dan is er geen sprake van onderhoud in de nabije toekomst. Ontvang je deze berichten niet en ben je Partner? Dan nodigen we je uit om je in te schrijven voor deze berichtgeving. Je kunt een e-mail verzenden naar marketing@speakup.nl om je aan te melden.

Ben je Speakup eindgebruiker, dan kun je terecht bij de Speakup Partner waarbij je de Speakup diensten afneemt. Deze zal je tijdig informeren als er onderhoud is waarvan je hinder kunt ondervinden.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. We raden altijd aan om eerst te controleren of je internetverbinding nog werkt.

Als je denkt dat er een incident actief is op het Speakup netwerk en je bent een Speakup Partner, dan nodigen we je uit om deze tijdens kantooruren te melden via ons telefoonnummer 088-7732587. Heb je een SLA bij Speakup, dan kun je ons ook buiten kantoortijden bereiken op het gecommuniceerde storingsnummer.

Als je contact met ons opneemt, vragen we je altijd om de volgende vragen te beantwoorden

- het nummer van waaraf gebeld wordt;

- het nummer waar naartoe gebeld wordt;

- datum en tijdstip van het gesprek;

- een korte omschrijving van het probleem.

We stellen het op prijs dat je de antwoorden paraat hebt. Indien je niet precies weet waar je de antwoorden kunt vinden, dan helpen we je hier natuurlijk graag bij

Ben je eindgebruiker van Speakup Diensten? Neem dan contact op met je Speakup Partner.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. We raden altijd aan om eerst te controleren of je internetverbinding nog werkt. Vervolgens stellen we je de volgende vragen:

- het nummer van waaraf gebeld wordt;

- het nummer waar naartoe gebeld wordt;

- datum en tijdstip van het gesprek;

- een korte omschrijving van het probleem.

Ben je Speakup eindgebruiker? Dan vragen we je vriendelijk contact op te nemen met jouw Speakup Partner

Dit kan verschillende oorzaken hebben. We raden altijd aan om eerst te controleren of je internetverbinding nog werkt. Vervolgens stellen we je de volgende vragen:

- het nummer van waaraf gebeld wordt;

- het nummer waar naartoe gebeld wordt;

- datum en tijdstip van het gesprek;

- een korte omschrijving van het probleem.

Ben je Speakup eindgebruiker? Dan vragen we je vriendelijk contact op te nemen met jouw Speakup Partner

Onderhoud aan ons netwerk wordt doorgaans in de nacht uitgevoerd om eventuele overlast voor al onze gebruikers te beperken.

Onderhoud start doorgaans na 22:00 uur en zal afgerond zijn voor 06:00 de volgende dag.

Om de stabiliteit van het netwerk te garanderen zal er af en toe onderhoud worden uitgevoerd. Tijdens deze werkzaamheden wordt er automatisch overgeschakeld op een back-up netwerk. In de praktijk zul je daarom weinig hinder ondervinden van de onderhoudswerkzaamheden.

Als er onderhoud wordt uitgevoerd waarvan je wel last kunt hebben dan wordt dit één week van te voren aangekondigd per email aan iedere Speakup Partner.

Speakup eindgebruikers, zullen afhankelijk van de Speakup Partner waar de diensten worden afgenomen, op desbetreffende afgesproken wijze geïnformeerd worden omtrent onderhoud.

Antwoorden op vragen over Speakup Mobiel

Verbind je telefoon via WiFi met het internet.

1. Selecteer “Instellingen” op het beginscherm

2. Selecteer “Mobiel netwerk”

3. Schakel “Mobiele data” in wanneer dit nog niet het geval is*

4. Ga vervolgens naar www.speakup.nl/iphone en installeer het bestand: Speakup Internet**

** Let op: op deze pagina staan meerdere downloadbare bestanden. Deze bestanden zijn voor gebruikers die vóór 2014 op Speakup Mobiel zijn aangesloten.

Het instellen van mobiel internet verschilt per type telefoon. Hieronder vind je per type een stappenplan. Kom je er echt niet uit? Neem dan contact met ons op via support@speakup.nl of bel naar 088-7732580.

1. Ga naar het startscherm

2. Ga naar “Instellingen”

3. Selecteer “Meer netwerken”

4. Selecteer “Mobiele netwerken”

5. Vink “Mobiele gegevens” aan

- Kies “Namen toegangspunten”

- Druk op de menu-toets of het plusteken. Kun je het plusteken gebruiken, dan kun je de volgende overslaan. Kies “Nieuw toegangspunt”

6. Vul nu per onderdeel de volgende gegevens in:

– Naam: Mobiel internet

– APN: basic.internet.spmb.data. Bij de overige onderdelen hoef je niets in te vullen

7. Selecteer “Verificatietype” en vink “PAP” aan

8. Ga naar “Type toegangspunt” en voer in kleine letters in: default

- Druk op de menu-toets en kies “Opslaan”

9. Vink “Mobiel Internet” aan en ga terug naar het startscherm,

Je toestel is nu ingesteld voor gebruik van mobiel internet. Zet je toestel uit en start deze opnieuw op om de instellingen te activeren.

Het instellen van mobiel internet verschilt per type telefoon. Hieronder vind je per type een stappenplan. Kom je er echt niet uit? Neem dan contact met ons op via support@speakup.nl of bel naar 088-7732580.

1. Selecteer “Settings” / “Instellingen”

2. Selecteer “Access point” / “Toegangspunt”

3. In beeld verschijnt: T-Mobile NL is actief, tik op “Add” / “+”

4. Bij “Name” / “Naam” voer je in: Mobiel Internet

5. Bij “Acces point name” voer je in: basic.internet.spmb.data

6. De overige velden laat je leeg

7. Laat “Network Type” op IPv4 staan

8. Zet “Authentication type” / “Verificatietype” op PAP

9. Sla de instellingen op met het vinkje rechts

10. Kies “Accept”

Je ziet nu een waarschuwing dat er geen instellingen voor MMS zijn, tik nu op “OK”. Kies nu het net aangemaakte “Access point".

Het instellen van mobiel internet verschilt per type telefoon. Hieronder vind je per type een stappenplan. Kom je er echt niet uit? Neem dan contact met ons op via support@speakup.nl of bel naar 088-7732580.

Om ervoor te zorgen dat je gebruik kunt maken van dataroaming in het buitenland activeer je mobiel internet op je telefoon in door de stappen in de drie bovenstaande items afhankelijk van je type telefoon te volgen: Hoe stel ik internet in op mijn mobiel? Zorg dat je minimaal één keer data gebruikt in Nederland om te controleren of de instellingen correct werken.

Controleer of dataroaming aanstaat op je mobiele telefoon, dit staat standaard namelijk uitgeschakeld. Als je ervoor kiest dataroaming uit te zetten als je in het buitenland bent - om kosten te besparen - dan kun je middels dezelfde stappen dataroaming ook uitschakelen.

Ja, dat kan in de meeste landen binnen de EU. We kunnen dit in uitzonderlijke gevallen niet voor elk land garanderen.

Voor de meest actuele informatie over mobiel gebruik in het buitenland kun je het best even mailen naar support@speakup.nl of telefonisch contact met ons opnemen via support@speakup.nl of bel naar 088-7732580.

Speakup maakt gebruik van het betrouwbare 3G-netwerk. De maximale datasnelheid die geboden kan worden is vanaf 14,4 Mbp en loopt op als je liever gebruik maakt van het 4G netwerk. Bij Speakup is het mogelijk hierin te wisselen.

Heb je vragen? Dan kun je het best even mailen naar support@speakup.nl of telefonisch contact met ons opnemen via support@speakup.nl of bel naar 088-7732580.

Antwoorden op vragen over voicemail

Door naar 1233 te bellen kun je je voicemail in- en uitschakelen wanneer je maar wilt. Ook kun je je persoonlijke welkomsttekst inspreken via dit telefoonnummer.
Door naar 1233 te bellen kun je de ingesproken voicemailberichten beluisteren.
Ja, dit is mogelijk. Hou er wel rekening mee dat het soms kan voorkomen dat een inkomend gesprek in het buitenland niet wordt doorgeschakeld naar voicemail.

Antwoorden op vragen over VoIP Centrale

Een hosted VoIP centrale is een digitale telefooncentrale. Deze benader je via het internet en er staat dus geen fysieke centrale meer bij jou op kantoor of in de serverruimte. Behalve dat het ruimte bespaart zijn er nog meer voordelen. Zo wordt de centrale in meerdere datacenters in Nederland gehost, waardoor flexibiliteit én betrouwbaarheid gegarandeerd zijn. Bovendien kun je gebruik maken van een innovatieve telefooncentrale zonder dat je hoeft te investeren in dure hardware die je in de toekomst weer moet vervangen.
Als je gebruik wilt maken van de diensten van SpeakUp dan raden wij je aan over te stappen op de hosted VoIP centrale van SpeakUp. Indien je huidige telefooncentrale nog niet is afgeschreven en je hier nog gebruik van wilt blijven maken dan is dit ook mogelijk. Neem contact met ons op om te bespreken wat er jouw geval precies mogelijk is.

Antwoorden op vragen over nummerbehoud

Wil je overstappen naar Speakup, dan kun je direct al je nummerbehoud aanvragen. Wij zorgen er dan voor dat je huidige nummer wordt overgezet.
Je kunt tot twee maanden na opzegging van je contract bij je huidige provider nummerbehoud aanvragen. Na die twee maanden vervalt het recht op nummerbehoud.
Als je nummerbehoud hebt aangevraagd bij Speakup dan regelen wij de overstap voor je. Het opzeggen van je oude abonnement wordt dus ook voor je geregeld. Zodra wij een akkoord hebben ontvangen voor het nummerbehoud, ontvang je van ons een bevestiging per e-mail met de definitieve overstapdatum.
Voor zakelijke aansluitingen zijn er inderdaad kosten voor het meenemen van je nummer.De kosten hiervan kun je vinden op de overzichtspagina met onze tarieven. Hiernaast raden we je aan om te informeren bij jouw Speakup Partner of er een porteringsactie loopt, waardoor je mogelijk tijdelijk geen aansluitkosten betaalt.
Wil je overstappen maar is het contract bij je huidige provider is nog niet afgelopen, dan kun je dit bij de meeste providers afkopen. Je huidige provider kan je hier meer over vertellen.

Tijdens je aanvraag voor nummerbehoud kun je aangeven op welke datum je je huidige nummer wilt laten overzetten. Valt deze datum in het weekend of op een feestdag, dan geldt de eerstvolgende werkdag.

Let op: Hou rekening met een opzegtermijn van minimaal een maand. Na akkoord te hebben ontvangen van je huidige provider sturen we je een e-mail met de definitieve overstapdatum.

Je abonnement gaat in op het moment dat je nummer naar ons is overgezet. Je kunt al wel eerder gebruik maken van de diensten als je wilt. Je kunt dit aangeven op het aanmeldformulier.

Antwoorden op vragen over 097-nummers

Momenteel zijn meer dan 80% van alle beschikbare 06-nummers uitgegeven. De komende jaren wordt een explosieve groei wordt verwacht in het aantal mobiele data-aansluitingen en daarom heeft de overheid een nieuwe, 12-cijferige nummerreeks in gebruik genomen. Met de komst van deze nieuwe 097 nummers, wordt mobiele datacommunicatie gescheiden van mobiele spraakcommunicatie.

Steeds meer apparatuur maakt gebruik van mobiele datacommunicatie en communiceert door middel van een SIMkaart. Denk aan mobiel internet op je tablet of laptop, maar ook aan mobiele data gekoppeld aan liftinstallaties, snoep- en frisdrankautomaten, OV-chipkaart systemen, mobiele reisinformatie in het openbaar vervoer, navigatiesystemen en allerlei andere mobiele apparatuur met Mobiel Internet, waar je niet mee wilt of kunt bellen.

Met de introductie van de 12-cijferige 097 nummers wordt dit tekort ondervangen. Iedereen met enkel en alleen Mobiel Internet op een mobiel apparaat krijgt hiermee te maken. Je er merkt hoogstwaarschijnlijk niks van dat jouw mobiele datatoepassing gebruik gaat maken van een 097-nummer.

Je nummer verandert pas op het moment dat je je abonnement gaat vernieuwen of verlengen. Tot die tijd blijf je gebruik maken van het “oude” 06-nummer waarmee je nu aangesloten bent. Pas na wijziging of verlenging van je aansluiting ontvang je een nieuw 097-nummer.

Vanaf 1-1-2017 zullen wij alle nieuwe Mobiel Internet abonnementen voor tablet en/of laptop uitleveren met een 12-cijferig 097-nummer. Bestaande abonnementen blijven tijdens de looptijd onveranderd. Pas op het moment van verlenging of het afsluiten van een nieuwe aansluiting, wordt het 06-nummer omgezet naar een 097-nummer. Dit wordt automatisch door ons in orde gemaakt.

097-nummers zijn niet bedoeld voor mobiele data in combinatie met mobiele spraaktoepassingen. Als je van spraak gebruik maakt, dan wordt je nog steeds aangesloten op een 06-nummer.

Het 097-nummer heeft voor jouw gebruik van mobiel internet op mobiele apparatuur geen enkele consequentie. Op het nummer na, verandert er niets en je kunt gewoon gebruik maken van je Mobiele Internet zoals je dit gewend bent.

Jouw nummer verandert pas nadat je je abonnement hebt verlengd of nieuw hebt afgesloten.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? We nodigen je van harte uit om deze in te sturen naar support@speakup.nl. We streven ernaar om op maandag t/m vrijdag binnen 24 uur je vraag te beantwoorden.

Antwoorden op administratieve vragen

Je kunt bij Speakup heel eenvoudig je gegevens wijzigen door een e-mail te sturen met daarin je bedrijfsnaam, debiteurnummer, adresgegevens en de nieuwe gegevens. Onderstaande gegevens kun je per e-mail wijzigen:

- adresgegevens
- IBAN nummer (je ontvangt van ons een nieuw incassonummer)
- bedrijfsnaam

De email kun je versturen naar billing@speakup.nl

Iedere maand ontvang je van ons per e-mail je factuur op het door jou opgegeven emailadres. Wil je deze wijzigen? Volg dan de stappen zoals benoemd onder "hoe wijzig ik mijn gegevens".
Ja hoor, dat kan. Stuur voor het wijzigen van je abonnement een e-mail naar setup@speakup.nl. Vermeld daarbij je bedrijfsnaam, debiteurnummer en de gewenste wijziging. Wij zullen je abonnement vervolgens aanpassen bij de eerstvolgende gelegenheid.

Stuur een mail naar billing@speakup.nl met daarin de volgende gegevens:

- je bedrijfsnaam
- de datum van opzegging
- welke diensten je wilt opzeggen
- Bij voorkeur voorzien van de reden van opzegging

Ja, bij Speakup kun je naast je factuur ook een CSV-bestand met je gespreksgegevens van die maand ontvangen. Hierin wordt aangegeven:

- vanaf welk nummer er gebeld is,
- naar welk nummer er gebeld is,
- hoelang er gebeld is,
- de kosten per gesprek

In verband met de privacywetgeving kunnen deze bestanden tot maximaal drie maanden in het verleden worden opgevraagd.

Staat jouw antwoord er nog niet tussen? Dan nodigen we je van harte uit hem even aan ons te stellen, want we vinden het belangrijk dat jij onze telecommunicatieoplossing snapt, zodat je er ook optimaal gebruik van kunt maken. We helpen je graag, dus bel ons of laat ons contact met jou opnemen.

Contactformulier